Κυριακή 8 Νοεμβρίου 2015

ΠΑΡΟΣ: Μουσείο Γλυπτικής "Ν. Περαντινού" στη Μάρπησσα

Λίγα λόγια για μια πρώτη γνωριμία με τον Παριανό γλύπτη και το Μουσείο Γλυπτικής "Ν. Περαντινός"
Ο Νίκος Περαντινός, ένας από τους σημαντικότερους γλύπτες της γενιάς του ΄30, γεννήθηκε στην Αθήνα το 1910 και έφyγε από τη ζωή το 1991.
Οι γονείς του ήταν Κυκλαδίτες, ο πατέρας του Λεονάρδος Περαντινός από την Πάρο και η μητέρα του Αγγελική Μεταξά από τη Σύρο.
΄Ετσι εξηγείται η αγάπη του για τις Κυκλάδες και ιδιαίτερα γιά την Πάρο, που τη θεωρούσε πατρίδα του πιο λευκού και διάφανου μαρμάρου στον κόσμο, του περίφημου ‘λυχνίτη’.
Είναι το μάρμαρο που πάνω σ’ αυτό δούλεψε ο Αγοράκριτος, ο Σκόπας και τόσοι άλλοι, για να γίνουν αθάνατα έργα γλυπτικής της αρχαιότητας.
Ο Νίκος Περαντινός με την απόφασή του να δωρίσει όλη του τη δημιουργία στην Πάρο θέλησε να δώσει σε μας ένα μήνυμα, ότι υπήρξε ο συνεχιστής μιας παραδοσης.

Άλλωστε, δημιούργησε τη δική του σχολή, στην Αγία Άννα της Παροικιάς, στην οποία δίδαξε σε πολλους μαθητάς, από την Ελλάδα και το Εξωτερικό.
Η δημιουργική πορεία του Νίκου Περαντινού συνοδεύτηκε με πολλές τιμητικές διακρίσεις και βραβεία με πιο σημαντική την απονομή του  Α Ρ Ι Σ Τ Ε Ι Ο Υ    Γ Λ Υ Π Τ Ι Κ Η Σ   της Α κ α δ η μ ί α ς Α θ η ν ώ ν στις 23 Μαρτίου 1991.

 ΜΟΥΣΕΙΟ ΓΛΥΠΤΙΚΗΣ ΠΕΡΑΝΤΙΝΟΥ  εκεί που συνεχίζεται η τέχνη της γλυπτικής

Φωτογραφία της Καίτη Χόρτη.
Aίθουσες Μουσείου (500 τετραγωνικά περίπου)

Οι αίθουσες του Μουσείου Γλυπτικής Περαντινού είναι ειδικά διαμορφωμένες για να αναδεικνύουν τα έργα του Περαντινού. Ο επισκέπτης απολαμβάνει έναν "περίπατο" ανάμεσα σε έργα που ξεχωρίζουν για το κάλλος τους!
Συγκεκριμένα:

ΑΙΘΟΥΣΑ ΠΕΡΑΝΤΙΝΟΥ (Διακρίσεις, μεταλλεία, γραφείο κλπ.)
ΑΙΘΟΥΣΑ ΤΟΞΟΤΗΣ (Τοξότης, Μ. Αλέξανδρος, Λουομένη κλπ.)
ΑΙΘΟΥΣΑ ΕΦΗΒΟΣ (Εφηβος, Λόρδος Βύρων, Βρεττάκος)
ΑΙΘΟΥΣΑ Μ. ΚΑΛΛΑΣ (Προτ. Κάλλας, Μετάλλια, Ιφιγ. Σίνα κ.λπ.)
ΑΙΘ0ΥΣΑ ΜΑΝΤΩ (Προτομή Μαντώ, Θεοτοκόπουλος κ.λπ.)
ΑΙΘΟΥΣΑ ΜΝΗΜΕΙΩΝ (Προτ. Ηρώω –Εκπαιδ. Προγράμματα)


Στον κήπο υπάρχει γλυπτό από ορείχαλκο η « ΜΝΗΜΗ» και  Μεγάλο Μαρμάρινο ανάγλυφο «ΜΑΡΠΗΣΣΑ και ΑΠΟΛΛΩΝ».

Φωτογραφία της Καίτη Χόρτη.
Φωτογραφία της Καίτη Χόρτη.Ο Νίκος Περαντινός καταδεικνύει ότι υπάρχουν ακόμη άνθρωποι-φορείς αληθινών αξιών. Κι αν ο ΚΑΝΤ θεωρούσε τη σταθερότητα στα ιδεώδη ως προϋπόθεση της αληθινής προσωπικότητας ο ΠΕΡΑΝΤΙΝΟΣ παρέμεινε σταθερός σε αυτά όσο ελάχιστοι. Το απέδειξε με το ομοιογενές και πολύπλευρο έργο του.
Στέλιος Λυδάκης
Φωτογραφία της Καίτη Χόρτη.Αποσπάσματα κριτικών
«Η πρώτη εμφάνιση του κ. Περαντινού αξίζει όλη την προσοχή μας. Δεν έχομε συνηθίσει πολύ σε τέτοιες πρόωρες ωριμότητες. Ο νέος Περαντινός εκθέτει τρία έργα, κατακάθαρα και τα τρία, ακηλίδωτα στη γραμμή και στην πλάση. Το γυμνό του “Αθλήτρια αναπαυόμενη” με την απλότητά του, με το βάρος του, είναι μια καθαρή αρμονία.
Οι ικανότητες του γλύπτου παρουσιάζονται συγκεντρωμένες στα δύο πορτραίτα του, κυρίως στο μαρμάρινο κεφάλι “Kόμης”, μάρμαρο ακτινοβόλο όχι α
πό την πολυτέλεια της ύλης του μα από την ενότητα που έδωκεν ο γλύπτης στα απλά του επίπεδα μεταξύ των αποφεύγοντας κάθε περιττόν, συναρμόζοντας σφικτά ιδέα και μορφή, δίνοντας όλη την δυνατή πλαστικότητα στο θέμα του – και το θέμα του ήταν η ατομική έκφρασις μιας νέας κόρης, ή, αν θέλετε, το πνεύμα μέσα στα νειάτα. Έτσι μπορούσε να δοθή σ’ ένα μάρμαρο το πνεύμα μέσα στα νειάτα. Ο κ. Περαντινός μας δίνει τις καλύτερες υποσχέσεις. Αν για δεύτερη φορά παρουσιάση μια τέτοια εργασία, θα είναι η Γλυπτική μας μια υπογραφή». 
 
Ζαχ. Παπαντωνίου
«Ελεύθερο Βήμα», 1/4/1936

 ΠΗΓΗ: Από αναρτήσεις της Καίτη Χόρτη (Η ευθύνη για τους τίτλους, τις υπογραμμίσεις  και τη "σελιδοποίηση" ανήκει στον "Πολίτης Πάρου")






















Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου